Feedback i matematik
Kundernes anmeldelser
(0 anmeldelser)
Format: Bog
Sidetal: 119
Forfatter(e): Rasmus Greve Henriksen (red.), Helle Alrø, Marit Johnsen-Høines, Anette Skipper Jørgensen, Per Nygaard Thomsen, Trine Lundgaard Poulsen, Lars Reidar Vinding Salomonsen, Mikael Skånstrøm, Bent Sortkær og Winnie Østergaard
kr. 240,00
ekskl. moms
kr. 300,00
inkl. moms
Feedback har længe været på dagsordenen i undervisningsverdenen, og i denne bog rettes fokus direkte mod et af skolens største fag: matematik. Elevernes opfattelse af matematikfaget og deres egne potentialer i faget kan netop nuanceres og udvikles gennem succesfuld anvendelse af feedback.
Målorienteret undervisning og læringssamtaler mellem elever og lærere kalder på forskellige former for feedback, og en moderne fagundervisning må planlægges med øje for, hvordan eleverne kan modtage og give feedback til hinanden og til læreren. Fokus er på de områder, hvor samtale og dialog er i spil i forvejen, og bogen lægger dermed også op til øget brug af samtale og dialog i et matematikfag, som per tradition har et udpræget 'opgaveregningsfokus'.
I bogen diskuteres feedback blandt andet ud fra følgende spørgsmål: Hvornår skal det gøres – tæt på eller længere fra? Skal der gives ros og karakterer sammen med feedback? Forskningen kan give os nogle svar, og flere af forfatterne illustrerer med klasserumsdialoger, hvordan eleverne kan opleve øget motivation og lyst til at deltage i undervisningen gennem undersøgende dialoger.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Bogen er redigeret af Rasmus Greve Henriksen, der er uddannet folkeskolelærer og nu er ansat som pædagogisk konsulent i Aalborg Kommune. Bogens kapitler er skrevet af Helle Alrø, Rasmus Greve Henriksen, Marit Johnsen-Høines, Anette Skipper-Jørgensen, Per Nygaard Thomsen, Trine Lundgaard Poulsen, Lars Reidar Vinding Salomonsen, Mikael Skånstrøm, Bent Sortkær og Winnie Østergaard.
'Syv artikler, der giver et nuanceret billede af, hvordan man kan arbejde med feedback i matematikundervisningen. (…) Bogen er velstruktureret og overskuelig. Det vil være optimalt at læse hele bogen, men man kan også nøjes med at fordybe sig i enkelte artikler. Alle artiklerne er velskrevet, og oplagte at bruge som inspiration til planlægning af undervisning og refleksion.' - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter
'Feedback i matematik er rigtig god til at sætte spørgsmålstegn ved 'plejer'. Hvorfor er det, jeg bygger min matematikundervisning op, som jeg gør? Hvilken betydning har matematiksamtalen og feedback for elevernes læring og opfattelse af, hvad der er vigtigt i matematik? Samtidig kommer bogens forskellige forfattere med klare bud på effekten af forskellige undervisningsformer og tager i mange tilfælde udgangspunkt i konkrete undervisningssituationer og samtaler på klassen og giver bud på feedforward; hvor skal jeg hen herfra?'
Læs hele anmeldelsen fra Folkeskolen
Målorienteret undervisning og læringssamtaler mellem elever og lærere kalder på forskellige former for feedback, og en moderne fagundervisning må planlægges med øje for, hvordan eleverne kan modtage og give feedback til hinanden og til læreren. Fokus er på de områder, hvor samtale og dialog er i spil i forvejen, og bogen lægger dermed også op til øget brug af samtale og dialog i et matematikfag, som per tradition har et udpræget 'opgaveregningsfokus'.
I bogen diskuteres feedback blandt andet ud fra følgende spørgsmål: Hvornår skal det gøres – tæt på eller længere fra? Skal der gives ros og karakterer sammen med feedback? Forskningen kan give os nogle svar, og flere af forfatterne illustrerer med klasserumsdialoger, hvordan eleverne kan opleve øget motivation og lyst til at deltage i undervisningen gennem undersøgende dialoger.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Bogen er redigeret af Rasmus Greve Henriksen, der er uddannet folkeskolelærer og nu er ansat som pædagogisk konsulent i Aalborg Kommune. Bogens kapitler er skrevet af Helle Alrø, Rasmus Greve Henriksen, Marit Johnsen-Høines, Anette Skipper-Jørgensen, Per Nygaard Thomsen, Trine Lundgaard Poulsen, Lars Reidar Vinding Salomonsen, Mikael Skånstrøm, Bent Sortkær og Winnie Østergaard.
'Syv artikler, der giver et nuanceret billede af, hvordan man kan arbejde med feedback i matematikundervisningen. (…) Bogen er velstruktureret og overskuelig. Det vil være optimalt at læse hele bogen, men man kan også nøjes med at fordybe sig i enkelte artikler. Alle artiklerne er velskrevet, og oplagte at bruge som inspiration til planlægning af undervisning og refleksion.' - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter
'Feedback i matematik er rigtig god til at sætte spørgsmålstegn ved 'plejer'. Hvorfor er det, jeg bygger min matematikundervisning op, som jeg gør? Hvilken betydning har matematiksamtalen og feedback for elevernes læring og opfattelse af, hvad der er vigtigt i matematik? Samtidig kommer bogens forskellige forfattere med klare bud på effekten af forskellige undervisningsformer og tager i mange tilfælde udgangspunkt i konkrete undervisningssituationer og samtaler på klassen og giver bud på feedforward; hvor skal jeg hen herfra?'
Læs hele anmeldelsen fra Folkeskolen
Ingen anmeldelser endnu.
Skriv den første anmeldelse.
Skriv den første anmeldelse.
Varenr.: 7638
ISBN: 9788771603804
Udgave måned/år: 06/17
Vælg type
Bøger om samme emne