Hvordan danner og uddanner vi børn og unge til at leve meningsfulde og gode liv i en digitaliseret samtid?
En designtilgang til teknologiforståelse besvarer dette spørgsmål ved at give en faglig indsigt i digitalt design og digital myndiggørelse. Bogens hovedargument er, at alle elever gennem uddannelse skal have mulighed for at medskabe den fremtid, der opstår gennem design af digitale teknologier.
Bogens første del handler om, hvordan vi kan tale meningsfuldt om digital teknologi i undervisningen, og beskriver den udfordring, som elever, lærere og uddannelsesinstitutioner står over for. Anden og tredje del fokuserer på henholdsvis at sætte elever i stand til selv at designe digitale artefakter (digitalt design) og at give elever en forståelse for de digitale artefakter, som andre har designet (digital myndiggørelse).
"En inspirerende bog, der bringer mig ind i en ny verden! Forfatterne giver gode bud på, hvordan vi kan arbejde med designtilgang i teknologiforståelse. Modellen for designprocesmodellen - en undersøgelsesbaseret tilgang ser jeg som et godt udgangspunkt (...) Hvert kapitel afsluttes med arbejdsspørgsmål til kapitlet, hvilket blot gør det lettere for læseren at reflektere og søge endnu mere viden om design. Så tøv ikke med at læse om designtilgange og teknologiforståelse - ser frem til at følge lærere/pædagoger, der arbejder med modellerne og hvordan vi som skoler angriber det nye forsøgsfag teknologiforståelse."