Brug hovedet - refleksive læringsstrategier er en bog, der i teori og praksis tager fat på emnet at lære at lære. I et systemisk perspektiv præsenterer bogen nogle grundlæggende kompetencer, der skal til for at skabe reflekterende børn, som kan agere i et innovativt og konstant foranderligt samfund. Bogen forener læring og trivsel ved at have fokus på dannelsen af det hele menneske og handler i særlig grad om, hvordan man som lærer kan arbejde med udviklingen af børnenes bevidsthed om egne læreprocesser.
I bogen præsenteres en række refleksive læringsstrategier og konkrete ideer til elevernes involvering i egen læring, som skal medvirke til at aktivere deres hjerner, øge motivationen og ikke mindst bevidstheden om, hvordan man lærer uanset om der er tale om fagfaglig læring, social læring eller selvudvikling. Refleksive tankeprocesser er læring til livet.
Den refleksive elev er i bogen karakteriseret ved bevidst at:
- kunne reflektere over egne læreprocesser
- have fokus på egen læringsprogression
- være involveret i egen læring.
"En let tilgængelig og forholdsvis nuanceret behandling af et af tidens hotte emner i undervisningsdebatten"
"Tacha Elung skriver i forordet 'jeg vil i bogen forsøge at vise, hvordan og hvorfor vi med fordel kan arbejde med den refleksive og metakognitive udvikling hos børnene som en af vejene frem mod, at børn lærer at lære'. Dette mål synes jeg, Tacha Elung når til fulde. [...] Det er en meget velskrevet og lærerig bog for alle lærere og er en bog, som lærerstuderende med stor fordel kan bruge - både fremadrettet, men også som et redskab til selv at lære mere om det at lære. Bogen bør stå på alle lærerværelsers biblioteker."