Den voksende elevmangfoldighed i klasserummet udfordrer lærere til en stadig refleksion over, hvordan de bedst muligt kan understøtte alle elever i deres læringsprocesser. Denne bog ønsker at sætte fokus på lærerens inkluderende klasseledelse for på den måde at åbne for nye og konkrete veje til en mere inkluderende skole.
Bogen tilbyder et teoretisk og forskningsbaseret grundlag for viden om og udvikling af inkluderende klasseledelse samt en dynamisk analyse- og udviklingsramme, der kan bruges både i forhold til egen praksis og til skoleudvikling af ledelsesprocesser på klasserumsniveau. Det er således målet at understøtte og igangsætte kompetenceudvikling i teamet og på skolen, så lærere formår at møde og tackle de udfordringer, en mere mangfoldig elevgruppe betyder for deres ledelse. Dette søger bogen at imødekomme ved at vise og forklare, hvordan tre skoler har arbejdet med at udvikle inkluderende klasseledelse på baggrund af deres lokale projekter i relation til analyse- og udviklingsrammen. Samtidig gives en række helt konkrete og situationsbestemte praksisudsnit til inspiration for det videre arbejde på skolerne.
Bogen er en del af serien Læringsløft.
Serien ”Læringsløft” udgives i samarbejde mellem Dafolo Forlag og konsortiet LÆRINGSLØFT 2020, der består af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, og professionshøjskolerne UCC, Metropol og VIA UC. Konsortiet arbejder med at skabe et sammenhængende forskningsløft, professionsløft og praksisløft med fokus på elevers læringsudbytte.
[...] en læseværdig udgivelse med en fin balance mellem teori og praksis. [...] "Inkluderende klasseledelse" er velskrevet og interessant læsning på relativt få sider. Ud over at være forskningsbaseret og teoretisk velfunderet er særligt spændende kapitlet om de tre skolers udviklingsprojekter. Det er svært ikke at reflektere over og drage paralleller til egen praksis, og samtidig får man med den konkrete model et redskab til arbejdet med analyse af og videreudvikling af inkluderende klasseledelse på egen skole.
Dette er en god bog, der har rod i det virkelige liv. Bogen er fyldt med skemaer der
tydeliggør det hele. Bogen bringer gode erfaringer fra tre skoler. En let læst bog med et dybt emne.
Fagligt velfunderet beskrivelse af et felt, som får stadig større bevågenhed. Dens kombination af forskningsbeskrivelse og beskrivelse af praksisudvikling vil være relevant for mange professionsudøvere.