"Som akademisk forsker, der jævnligt besøger Danmark, er jeg glad for at have mulighed for at introducere SSTEW-skalaen for et dansk publikum. Småbørnspædagogik og omsorg er af global interesse. Det ene forskningsprojekt verden over efter det andet har påpeget de langvarige fordele for børns faglige og sociale og adfærdsmæssige udvikling, når de har fået tidlige læringserfaringer af høj kvalitet" - sådan siger Brenda Taggert, der er forfatteren bag det danske og seniorforsker ved Institute of Education, University of London om de overvejelser og bevæggrunde, der ligger bag tilblivelsen af SSTEW-skalaen.
SSTEW-skalaen for vedvarende fælles tænkning og følelsesmæssig trivsel (Sustained Shared Thinking and Emotional Well-being, SSTEW) er således et spændende nyt observationsredskab til at vurdere pædagogisk praksis og omsorg i daginstitutioner. Denne innovative skala, der inddeles i fem underskalaer, beskriver pædagogiske praksisser, der understøtter udviklingen af opgavefokus, problemløsning og fantasi, baseret på nye resultater inden for udviklingsvidenskab.
SSTEW-skalaens fem underskalaer er:
- Opbygge tillid, selvtillid og selvstændighed
- Social og følelsesmæssig trivsel
- Understøtte og udvide sprog og kommunikation
- Understøtte læring og kritisk tænkning
- Vurdere læring og sprog
Tidligere skalaer har vurderet kvaliteten af rum og resurser, aktiviteter og læreplaner. I forhold til de nuværende redskaber til kvalitetsvurdering tilføjer denne nye skala et kærkomment fokus på velbefindende, trivsel, selvregulering og den form for fokuseret tænkning hos børn, der understøttes gennem følsomme interaktioner med andre.
Skriv den første anmeldelse.