Hvad har vi mennesker brug for, hvis vi skal udvikles og trives? Hvorfor er vores fællesskaber så vigtige? Hvad er det, der betyder noget i livet? Hvilken retning fører hjertet os i?
Denne bog giver professionelle, der arbejder med mennesker, en indføring i relationspsykologien og en hjælp til at anvende de fire relationspsykologiske principper – kaldet RARRT – i praksis. RARRT står for:
Relationel, Anerkendende, Ressourcefokuseret og Reflekteret Teori.
Denne fremstilling af relationspsykologien er banebrydende, fordi den retter sig mod den personlige og praktiske tilegnelse af de relationspsykologiske principper. Dermed kan den gøre en virkelig forskel i den enkelte professionelles arbejde.
Under fanen Supplerende materialer kan du hente øvelser og praksiseksempler, der kan berige forståelsen af bogen.
Bogen er primært rettet mod lærere, pædagoger og psykologer, men den er ligeledes velegnet til forældre, der ønsker at forstå relationens betydning for deres børns udvikling og søger relationsbårne tilgange både til at berige velfungerende relationer og til at genopbygge relationer, der har haft svære kår. Professionelle, der arbejder med voksne udviklingshæmmende, i ældresektoren eller inden for personale- og ledelsesfeltet vil også kunne anvende bogen, der retter sig mod kvalificeringen af alt relationelt arbejde.
Bogen er skrevet af Jørgen Rønsholdt, Annette Groot, Finn Godrim og Else Marie Bech, alle fra Institut for Relationspsykologi.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
En gang imellem får man en bog mellem hænderne, hvor man allerede fra første side tænker 'ja, selvfølgelig'. Sådan en bog er Relationspsykologi i praksis. (…) Ligeledes er øvelserne på bogens hjemmeside helt fantastiske, lige til at gå til og overføre på egen praksis. Jeg kan kun varmt anbefale denne bog og håbe på, at relationspsykologien vil brede sig så meget, at vi kan få brudt med det nuværende objektive og patologiske menneskesyn, og i stedet møde det enkelte unikke individ med nærvær og anerkendelse.
Imponerende bog, der teoretisk og handlingsanvisende sætter relationerne gennem udviklingsstøttende møder i centrum for det pædagogiske arbejde. Et must for alle i lærerstanden, som vil skabe forandring og ikke tilpasning (...) Bogen er et yderst velkomment psykologisk bidrag i forhold til tendensen mod overdiagnosticering af børn og unge, og især fordi den opstiller et klart alternativ: at arbejde med at forbedre relationerne og derved at fremme socialitet.
AKTBladet giver bogen topkarakter - 12 på karakterskalaen - og skriver:
Har din skole kun råd til en bog i år? Så er det denne bog, der bør købes. Egentlig skulle jeg have slået græs, men om morgenen fik jeg bogen i hånden, og jeg slap den ikke, før jeg havde læst den færdig. Vi står tit som AKT'er og spejder efter, hvilken vej vi skal gå, der er mange tilbud og de hedder alle noget forskelligt. Efter at have læst bogen Relationspsykologi - i praksis er jeg ikke i tvivl om, at den viser den rette vej.
Bogen Relationspsykologi - i praksis er genial. Det er min nye bibel. Jeg er så begejstret og har læst den to gange. Virkelig et mesterværk af en bog, anvendelig, klar og velreflekteret.
Der er en fin rød tråd gennem bogen, og min opfordring til dig efter at have læst den kloge bog: Tag RARRT-principperne til dig, brug dem og gør dit til, at de bliver en naturlig måde være i verden på!