Evalueringskultur i dagtilbud
Med den styrkede pædagogiske læreplan er etableringen af en evalueringskultur blevet en central del af det pædagogiske arbejde i dagtilbud.
Den pædagogiske praksis indeholder mange elementer, som er afgørende i evalueringsarbejdet: observation, nysgerrighed og ønsket om at blive klogere og træffe bedre beslutninger. Mange vil også være tættere på en egentlig evalueringskultur, end de måske selv tror.
Men hvad er evaluering helt præcist, og hvornår og hvordan bliver evalueringsarbejdet en kultur, som er understøttende for det pædagogiske arbejde?
Gennem hele bogen præsenteres metoder, fifs og greb til arbejdet med både evaluering og evalueringskultur, der kan bruges direkte i praksis.
Bogen består af fire hoveddele, som kan læses både hver for sig og i sammenhæng:
- Del 1: Hvad er en evalueringskultur, og hvordan ved vi, om vi har den?
- Del 2: Hvad er evaluering - og hvad er ikke evaluering?
- Del 3: Evaluering i dagtilbud - hvordan gør vi?
- Del 4: To modeller til evaluering i dagtilbud
Skriv den første anmeldelse.