Vurdering FOR læring adskiller sig fra vurdering AF læring ved at være et konstruktivt og ikke mindst fremadrettet redskab for både lærere og elever til løbende at "justere på knapperne" i undervisningen. På baggrund af tydelige mål og klare kriterier kan læreren bruge vurdering for læring til at give feedback samt tilrettelægge og differentiere undervisningen. Tilsvarende kan eleven bruge vurdering for læring til at få indsigt i og ejerskab over egen læreproces.
Bogen er opdelt i to dele: I bogens første del introducerer Trude Slemmen til vurdering for læring og den nyeste forskning på området. I bogens anden del præsenteres ti vejledende principper, som kan bruges til at implementere vurdering for læring i klasserummet. Bogen er fuld af inspirerende praksiseksempler og konkrete redskaber.
I bogen inddrager Trude Slemmen erfaringer fra Canada vedrørende målsætning, feedback og vurdering for læring. Se fx bogens kapitel 5: "Et indblik i vurderingspraksis ved to skoler i Alberta, Canada".
Bogen er en del af serien Undervisning og læring.
Trude Slemmen bruger forskningsresultater som fundament for denne meget brugbare bog, hvor ikke mindst forskellen på begreberne vurdering og evaluering spidsformuleres ud fra deres oprindelige betydning. Og det giver en inspirerende genintroducering til begrebet vurdering, som bliver en del af pædagogikken, ikke som envejskommunikation fra lærer til elev om et slutresultat, men som et aktivt procesredskab (…)
Bogen er yderst læsevenlig - i forhold til eksempelvis en målgruppe bestående af bl.a. lærerstuderende. Det virker overbevisende, at bogen er formidlet ved eksplicit anvendelse af egne indholdsfelter. Bogens kapitler er med andre ord opbygget med et blik på de ti vejledende principper for læring (...) Velbegrundede løbende argumenter for et systematisk fokus på vurdering FOR og AF læring med velvalgte illustrative konkrete eksempler.
Denne bog er meget velegnet som en naturlig del af pensum på læreruddannelsen og er desuden et godt redskab for lærere til at fremme elevernes udbytte af undervisningen. Bogens hovedpointe er, at vurdering FOR læring adskiller sig fra vurdering AF læring ved at være et læringsfremmende redskab, som løbende anvendes til at justere læringsprocessen fremadrettet og samtidig giver eleverne indblik i egen læreproces. Sagt med andre ord, så er vurderingen mere end bare prøver og test (…) Spændende pædagogisk indspark, som kan inspirere mange undervisere til at arbejde med vurdering for læring i deres daglige undervisning.