Mange lærere og pædagoger oplever, at udfordrende elevadfærd fylder meget i indskolingen. Også eleverne selv oplever, at konflikter og undervisningsforstyrrende uro gør det svært at lære, trives og være. Denne bog giver dig viden og værktøjer til at forebygge udfordrende adfærd i indskolingen, og skabe positive forandringer til glæde for både elever, lærere og pædagoger.
Perspektiver på virkelighedsnære cases giver dig en nuanceret forståelse af udfordrende adfærd – både i forhold til den enkelte elevs individuelle udfordringer, men også i forhold til læringsmiljøet, klassens kultur, relationer og sprog samt organisering og samarbejde. Samarbejde er i fokus, såvel det mellem lærere, pædagoger og andre professionelle, som samarbejdet mellem lærere og elever, enkelte forældre og hele forældregruppen.
Med bogens mange konkrete værktøjer får du udvidet dine handlemuligheder. Du får viden, tilgange og ideer til at forebygge, analysere og iværksætte indsatser, der skaber positiv udvikling og forandring i indskolingen.
Bogen henvender sig til lærere, pædagoger, ressourcepersoner, vejledere, pædagogiske ledere i indskolingen og PPR.
"Det er en velskrevet og vigtig bog, og der er meget, som både den unge og den erfarne lærer kan bruge, når nu man skal sørge for indlæring og trivsel – efter de vilkår, man nu engang har fået tildelt.
Bogen giver eksempler på den aktuelle viden inden for området samt nye tilgange og ideer til at forebygge, analysere og iværksætte indsatser, der skaber positiv udvikling og forandring i indskolingen. Så værdsættelsen af indskolingslærerne kommer, i takt med at tingene lykkes."
Det er en dejlig konkret og letlæselig bog fyldt med pædagogiske værktøjer til at skabe positive forandringer ved at fjerne udfordrende elevadfærd i børns skoledag. Teorierne og værktøjerne illustreres via en masse cases, som gør det let at forstå, samt overføre til egen undervisningspraksis.