Se eleven indefra hjælper os til at opfatte børns adfærd som kommunikation og til at forstå det, barnet fortæller gennem adfærden. Det står lysende klart for læseren, at børns grundlæggende behov er kontakt og samhørighed – det er aldrig konflikt og aggression. Den viden hjælper os til at bevare sympatien – også for de børn, der udfordrer allermest. Som lærer har man brug for at skabe tryg tilknytning til de børn, der udviser hjælpeløshed, har en omklamrende, afvisende, fjendtlig og ulydig adfærd. Altså dér, hvor det er allersværest at optræde professionelt. For det er også dér, behovet er allerstørst.
Brandtzæg, Torsteinson og Øiestad skriver, så ingen er i tvivl – ”det, som uregulerede børn har allermest brug for, er regulerede voksne”. Skolens krav, forventninger og strukturer skal være tilpasset børns utrolige forskellighed, bl.a. deres varierende temperamenter.”
"Det som uregulerede børn allermest har brug for, er regulerede voksne". Dette er en fantastisk bog, en helt nødvendig bog for teamets og den enkelte læres syn på eleven og elevens omgivelser. I en tid hvor flere og flere ikke læreruddannede underviser i folkeskolen burde denne bog være obligatorisk på alle skoler. Kald teamet sammen og start en studiekreds - nu!
Karakter: 12
"Godt citat der opsummerer bogens budskab: ”Nar eleven er værst, har han også mest brug for dig”.
Relationskompetence er vigtig, og bogen her hjælper den voksne med at forstå børns adfærd er et udtryk for kommunikation. En vigtig bog som jeg er sikker på alle undervisere drømmer om at have tid til at læse".
”Nogle bøger kan bare virkelig gøre en forskel! Og denne bog Se eleven indefra er altså en af dem! Selvom jeg primært laver kompetenceudvikling i dagtilbuds- og specialregi, har jeg en stor interesse i vores fælles folkeskole og det dannelsesrum, vi kan tilbyde eleverne.
Det er en bog, der på en enkel og virkningsfuld måde giver et fælles børnesyn, en fælles sprog og fælles redskaber til at gå bag om elevens adfærd og dermed skabe nye muligheder for alle børn! Læs den før din kollega! (Også selvom du ikke arbejder i folkeskolen).”