Ordblinde elever – metoder, redskaber, øvelser E-bog
Har du brug for en håndsrækning til, hvordan du skal undervise ordblinde elever?
Mangler du konkrete idéer og metoder til din praksis?
Denne bog giver viden om, hvad du konkret gør, når du har en elev med ordblindhed. Du får forslag til redskaber og øvelser til undervisningen i fx stavning, læseforståelse og brugen af it-hjælpemidler.
Bogen henvender sig til dansk- og støttelærere i 0.-10. klasse, men mange af værktøjerne har lige så stor relevans i andre fag.
Den lille velredigerede «practical guide» er fortræffelig for alle os, der gerne vil have anvisninger på hjælp til ordblinde uden at skulle forholde os til neurologiske eller pædagogisk snørklede udredninger af problemet eller dets effekt på kognition og læreglæde.
Brug af IT-værktøjer er kun en del af anvisningssættet – omend en væsentlig del. Læsetræning, læseforståelse, stavning og skrivning bliver også foldet ud i korte og meget konkret anvisende kapitler. Og hvad der ikke er plads til af skabeloner og lignende, kan man høfligt og gratis downloade fra forlaget. Det er skidegodt.
Rikke Bundgaards velskrevne og især vel-layoutede lille bog bør være hjemmehørende på skrivebordet hos alle lærere som, helt eller delvist, har ansvar for en, to, mange elever med grader af ordblindhed.