Nye sociale teknologier i folkeskolen E-bog
Når du køber e-bogen, bliver bogen leveret til din mailadresse inden for 15 minutter. E-bogen er i epub-format, og bogen er DRM-beskyttet. Bogen bliver låst til én bruger og kan derfor ikke videresendes til andre.
Folkeskolen er sat i verden for at løse sin dannelsesopgave. Det indebærer, at alle i skolen må arbejde med færdigheder, viden og indsigt af faglig, personlig og social art. Opgaven beskrives i Folkeskolelovens vision om den demokratiske dannelse. I denne bog tolker vi det som en vision om at provokere eleverne til at blive myndige, selvstændige og kritiske medborgere i et demokrati.
Visionen stiller krav til den pædagogiske tænkning og praksis, som udvikles i komplicerede samspil mellem skolens aktører indenfor dens traditioner, rammer og forskrifter. Det drejer sig blandt andet om:
- hvordan man sikrer arbejdsro i klassen
- hvordan man underviser i demokrati
- hvordan man tester elevernes udbytte af undervisningen
- hvordan man formulerer planer for elevernes arbejde
- hvordan lærerne arbejder sammen i team
- hvordan skoleledelse fungerer eller
- hvordan samarbejdet mellem skole og hjem foregår.
Disse er de sociale teknologier, vi har valgt at analysere og diskutere i denne bog. Udgangspunktet for analyserne har været, at der altid har været sociale teknologier i skolen og undervisningen, men at de hele tiden udvikles og nye indføres. Det interessante er, hvordan de indføres eller udvikles, og hvordan de virker – i dannelsesarbejdet.
Skriv den første anmeldelse.