Klasseledelsens dilemmaer
Der er stor usikkerhed om, hvad der skal læres i skolen, og hvilke normer der skal gælde for socialt samvær. Der tales om disciplinkrise, og det frygtes, at børnene ikke lærer nok i skolen. Klasseledelse er derfor kommet på dagsordenen – i praksis, pædagogik og politik. På alle niveauer er der fokus på, hvordan der kan skabes ro og orden som baggrund for et læringsorienteret miljø i klasseværelset, samt hvilke midler læreren må have til rådighed og kunne mestre for at håndtere denne opgave.
Klasseledelsens dilemmaer bidrager med viden om klassens praksis og forudsætningerne for udviklingen af læringsmiljøet, således at begrebet klasseledelse bedre kan forstås og praktiseres med reference til nordiske pædagogiske traditioner og værdier.
Formålet med bogen er således at udvide diskussionen om klasseledelse, så den dækker bredere end lærerens adfærds- og læringsledelse.
I bogen belyses klasseledelsens betingethed af:
- skolens organisering og ressourcer; politiske krav; sociale teknologier (elevplan, test); betydningen af skolens arkitektur og møblering; styringen af følelser og sanser;
- dynamik i lærerteam; dynamik mellem lærere og elever; betydningen af elevinteresser og ungdomskulturer; elevernes sociale baggrund;
- evidens og didaktik som ledelsesinstrument; nye krav til inklusion og differentiering;
- den særlige danske version af skoleklassen som familieagtigt fænomen; udblik til USA og Finland;
- og der redegøres for klasseledelsens historie fra tugt over disciplin og skældud til nutidens klasseledelse med fokus på såvel evidensinformeret ”viden om, hvad der virker” som på elevens selvledelse.
Klasseledelsens dilemmaer er en grundbog i klasseledelse, der sætter klassen og dens ledelse under lup som det strategiske spillerum, lærere og elever må handle indenfor i en kompleks skolekontekst. Bogen henvender sig til alle med interesse for undervisning, læring og ledelse, særligt folkeskolelærere, ledere og studerende på alle niveauer.
Bogen er redigeret af John Benedicto Krejsler og Lejf Moos fra Institut for Uddannelse & Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet, og kapitlerne er skrevet af: Frans Ørsted Andersen, Sally Anderson, Helle Bjerg, Ulf Brinkkjær, Konstancja Ford, Laura Gilliam, Lars Holm, Elsebeth Jensen, Christina Jørgensen, Malou Juelskjær, Hanne Knudsen, Klaus Kasper Kofod, John Benedicto Krejsler, Niels Kryger, Per Fibæk Laursen, Lejf Moos, Martha Mottelson, Sven Erik Nordenbo, Marta Padovan-Özdemir, Helle Plauborg, Birte Ravn, Lotte Rahbek Schou og Dorthe Staunæs.
Se videoklip med introduktion til antologien
"Ambitiøs antologi udfolder klasseledelsesbegrebets kompleksitet i den aktuelle skolekontekst. (...) Bliver man klogere på skolen af at læse denne bog? Afgjort!"
Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen"
"Arbejder man med klasseledelse så er denne bog ikke til at komme udenom. Det er ikke en bog om "classroom management" som er den engelsk-amerikanske version af fænomenet, men en bog der omfattende behandler den danske version af fænomenet eller skal jeg hellere sige arbejdsproceduren. Det er en omfattende bog på 398 sider, og den kommer hele vejen rundt, alle dilemmaerne kommer frem i lyset. Jeg må indrømme, at den absolut har fremmet min forståelse af klasseledelse i en dansk sammenhæng. Bogens 20 kapitler er skrevet af 23 forfattere og bogens redaktører, Moos og Krejsler, har gjort et godt stykke arbejde."
"Grundbog i klasseledelse, som går et skridt videre end mange andre bøger om emner og gør klasseledelse til mere end blot adfærds- og læringsledelse. Bogen har relevans for undervisere, skoleledere og lærerstuderende. (…) Det er en virkelig god bog, som er meget teoretisk velfunderet. Hvilket gør bogen til en stor hjælp for lærerstuderende både i forbindelse med opgaver på studiet og deres kommende virke i grundskolen."