Klasseledelse og fag
Antologien Klasseledelse og fag - at skabe klassekultur gennem fagdidaktiske valg sætter fokus på, hvordan lærerens fagdidaktiske valg er medskaber af klassekulturen i klasseværelset. Klasseledelse handler bl.a. om lærerens evne til at skabe en positiv, dialogisk og inkluderende klassekultur. Og hvert fag i grundskolen har sine særlige tilgange til udvælgelse af indhold og organisationsformer, og disse tilgange påvirker relationerne mellem eleverne og mellem lærer og elever. Antologien stiller skarpt på, hvordan klasseledelse kan forstås inden for de forskellige fag, og hvordan inklusion skal ses i denne sammenhæng.
Et gennemgående tema i bogen er, at normer og værdier i klassen kommer til at påvirke både elevernes holdninger til det faglige arbejde og til hinanden. Kapitlerne inspirerer til, hvordan man som lærer i forskellige fag konkret kan arbejde hen imod en fællesskabsorienteret klassekultur til glæde for alle elever i skolen.
Klasseledelse og fag - at skabe klassekultur gennem fagdidaktiske valg tager udgangspunkt i konkrete casebeskrivelser fra grundskolen, og synliggør derudfra fagets udfordringer i forhold til klasseledelse. Bogen henvender sig til undervisere og studerende på grund-, efter- og videreuddannelse og til lærere og skoleledere.
Bogen er redigeret af Maria-Christina Secher Schmidt, lektor i de pædagogiske fag ved Læreruddannelserne Metropol. Foruden Maria-Christina bidrager Thomas Binderup, Morten Blomhøj, Hans Dorf, Søren Dragsted. Mette Rose Eriksen, Bolette Kremmer Hansen, Ane Haxø, Anne Herskind, Tomas Højgaard, Susanne Karen Jacobsen, Merete Olsen, Charlotte F. Reusch, Keld Skovmand, Helene Sørensen og Inger Ubbesen.
Se indholdsfortegnelse og indledning til bogen
"Bogen vil være oplagt i studiekredse, individuel interesselæsning og faglig efteruddannelse (…) Oplagt anskaffelse til lærerbiblioteket og pædagogiske samlinger."
Læs lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter
Om serien Undervisning og læring
Undervisning og læring er en serie af udgivelser, der tematiserer forskellige dimensioner af og sammenhængen mellem undervisning og læring. Selvom vi ikke kan være sikre på, at læring automatisk følger med undervisning, så er undervisning læringens nødvendige intentionelle ramme. Der er således brug for undervisere, konsulenter, lærere, pædagoger og ledere med det nødvendige faglige, didaktiske og ledelsesmæssige overblik. Dette kræver et fokus på, hvordan vi kan synliggøre undervisnings- og læreprocesser. Synlig læring og undervisning er ifølge de førende læringsforskere John Hattie og Andreas Helmke den vigtigste faktor, når det kommer til en forbedring af elevpræstationer.
Gennem et analytisk perspektiv sætter serien fokus på, hvilke kriterier der er for god undervisning og udbytterige læringsmiljøer. Serien er:
- Evidensbaseret: Hvad er der evidens for? Hvad ved vi, der sandsynligvis virker i undervisningen?
- Professionsrettet: Hvad kan man gøre i praksis?
"Antologien tager afsæt i nogle almendidaktiske perspektiver på klasseledelse, hvorefter den fører over i en række fagdidaktiske overvejelser med fokus på eksempelvis danskfagets muligheder for blandt andet perspektivudveksling. Fælles for de mange forskellige tilgange til klasseledelse og dets implikationer er forfatternes brug af eksempler fra praksis. Denne tilgang gør antologien let tilgængelig, uden at den mister de mere generelle perspektiver og aspekter."
Antologien indeholder "mange perspektiver, som lægger op til både udfordring og udforskning for den enkelte lærer og lærerteamet."
Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen"