Dette vejledningshæfte hører tæt sammen med fire feedbackplakater
Hæftet giver konkrete forslag til brugen af feedbackplakaterne i klasserummet og i teamsamarbejdet. Det giver en grundig indføring i John Hattie og Helen Timperleys feedbackmodel og de tre feedbackspørgsmål, som er rygraden i en god feedbackkultur.
God feedback gives bedst på baggrund af gode læringsmål med klare succeskriterier. Derfor giver hæftet undervejs konkrete eksempler på, hvordan læringsmål og succeskriterier kan formuleres på flere niveauer. Her inddrages forskellige taksonomier som en hjælp til at differentiere
både læringsmål og succeskriterier.
Dette vejledningshæfte og de fire feedbackplakater kan således understøtte
arbejdet med:
- at tilrettelægge målstyret undervisning
- at udfordre alle børn, så de bliver så dygtige, de kan
- at udvikle effektive feedbackprocesser
- at styrke børnenes motivation for læring
- at inddrage børnene og give dem medansvar i deres læreproces
- at styrke tilliden til og respekten for folkeskolen gennem evidensbaseret undervisning
Feedback hjælper os til læring, og med feedbackplakaterne og dette vejledningshæfte er du og børnene godt på vej!
Struktureret feedback i undervisningen har altid været et sort punkt for mig. Her er så bogen, der fortæller om hvordan det skal gøres. Det er en bog for den enkelte lærer og i særdeleshed for lærerteamet som med fordel kan bruge den i en studiegruppe. Der er meget at snakke om og diskutere.