Dette er en refleksions- og arbejdsbog til skoler og teams, der ønsker at udvikle en god kultur for arbejdet med data. Den er bygget op om fire overordnede spørgsmål:
- Hvad er data - og hvad kan man bruge data til?
- Hvad rummer en god datakultur?
- Hvordan bliver vi dygtigere til at arbejde med data?
- Hvad kan gøre arbejdet med data svært?
Bogen afmystificerer og konkretiserer begrebet "data", og den bidrager til en god og udbytterig brug af data i skolens professionelle læringsfællesskaber. I bogen hjælpes du til selv og sammen med dit team at sætte ord på, hvad data er hos jer, og hvordan den gode datapraksis kan se ud. Dette sker gennem en række konkrete øvelser, der understøtter refleksion og dialog omkring jeres erfaringer med og udvikling af arbejdet med data.
Om forfatterne
Jais Brændgaard Heilesen er uddannet cand.scient.pol. og har stor erfaring med evaluering og skoleområdet fra en række forskellige perspektiver. Jais er chefkonsulent i Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune.
Kristine Zacho Pedersen er uddannet folkeskolelærer og cand.pæd. i pædagogisk sociologi. Kristine har i mange år beskæftiget sig med udvikling på skoleområdet og har siden 2018 været ansat i A.P. Møller Fonden.
Men scoopet er de 13 øvelser, der fungerer som oplæg til refleksioner, samtaler, kortlægninger og analyser af mellem fem og 90 minutters varighed. Her bliver deltagerne gennem ganske enkle spørgsmål ført ind i blandt andet afklaringer af data som begreb, af data som dokumentation og beslutninger og af formålet med at arbejde med data.
Læs hele anmeldelsen her
Bogen giver gennem et letforståeligt sprog, konkrete anvisninger og øvelser, et godt bud på arbejdet med data. Der gives en god definition af begrebet, og der holdes fokus på, at arbejdet med data skal give mening og føre til handlinger. En god og direkte anvendelig bog, som kan give inspiration til alle de lærere, der arbejder i professionelle læringsfællesskaber.