Denne bog understøtter arbejdet med læreplanstemaet 'kultur, æstetik og fællesskab' i praksis og giver konkrete bud på, hvordan du sammen med mindre og større børn i dagtilbud kan opleve, undersøge og skabe en lang række æstetiske udtryk.
I dagtilbud er opgaven at skabe pædagogiske læringsmiljøer, der giver alle børn adgang til æstetiske og kulturelle oplevelser i fællesskab med voksne og andre børn. Det handler om at skabe 'mødesteder', som i bogens optik er synonym med en fælles oplevelse af nærvær og deltagelse. Gennem bogen gennemgås flere af de æstetiske udtryksformer, som læreplanstemaet åbner for, og som kan danne grundlag for de kulturelle mødesteder. Det drejer sig om billedprocesser, musik, leg, drama og fortælling.
I bogen defineres kultur som noget, der gøres. Hvis kultur begrænses til noget, vi har eller ikke har, eller noget, vi er eller ikke er, kan det føre til forsimplede billeder af andre. Når kultur er noget, der gøres, må vi bruge vores baggrunde og erfaringer i en sammenhæng. Det kulturelle mødested er det, der opstår, når vi sammen oplever, undersøger og skaber kultur og æstetik. Når vi gør kultur.
Hensigten med bogen er at give dig og dine kolleger inspiration til at videreudvikle den pædagogiske praksis i arbejdet med 'kultur, æstetik og fællesskab' - og derved skabe mulighed for, at alle børn kan 'gøre' kultur.
Skriv den første anmeldelse.