Bogens formål er at give de professionelle ny viden og konkrete forslag til arbejdet med pædagogikkens relationelle og emotionelle faktorer og herigennem skabe vitale læringsfællesskaber.
Engagement og vitalitet skaber rum for både leg, læring og trivsel. Det skaber plads til fællesskabet, kreativiteten og den magi, som vi oplever, når alting lykkes i den pædagogiske hverdag. De magiske læringsøjeblikke giver os en oplevelse af dyb samhørighed i læringssituationen og en følelse af at være med i noget, der kan få en afgørende betydning for resten af livet.
I denne bog løftes forståelsen af det relationelle op på et helt nyt niveau med et skarpt blik på betydningen af pædagogisk engagement og atmosfære. Bogen trækker en parallel mellem det relationelle samspil og oplevelsen af det musikalske samspil – og derved skabes begrebet om relationel musikalitet.
Bogen hviler på forskning fra positiv psykologi og positiv pædagogik og henvender sig til alle faggrupper, der beskæftiger sig med pædagogik, læring og formidling.
Tak for denne ydmygt anlagte, kompetent gennemførte og perspektivrige undersøgelse af det pædagogiske hjerteland!'