Neuropsykologisk udviklingsleg

– sådan understøtter du børns udvikling gennem leg E_bog
Kundernes anmeldelser
(0 anmeldelser)
Format: E-Bog
Sidetal: 190
Forfatter(e): Tea Thyrre Sørensen
kr. 208,00
ekskl. moms
kr. 260,00
inkl. moms

Når du køber e-bogen, bliver bogen leveret til din mailadresse inden for 15 minutter. E-bogen er i epub-format, og bogen er DRM-beskyttet. Bogen bliver låst til én bruger og kan derfor ikke videresendes til andre.

Neuropsykologisk Udviklingsleg stiller skarpt på, hvordan du understøtter børns udvikling gennem leg som en integreret del af pædagogisk praksis.

Ud fra nyere hjerneforskning giver bogen dig overblik over barnets udvikling på det sansende, følende og kognitive niveau, og du får redskaber til at undersøge, hvor barnet er i sin udvikling på de forskellige områder. 

Gennem bogens store legekatalog og mange eksempler fra praksis får du som pædagogisk fagprofessionel konkret inspiration til at arbejde med leg og legende samspil. Både til gavn for det enkelte barns udvikling, for børnefællesskabet og for de indbyrdes relationer mellem børnene.

Samtidig med at du får redskaber til at understøtte børnenes udvikling, bliver du gennem bogen klogere på din egen rolle i samspillet, og hvordan dit nervesystem også spiller ind på dine relationer til børn og kollegaer.

Det handler altså ikke om selve legen, men måden, vi leger på.

Sådan skriver anmelderne:
Mette van Amerongen, Audiologopæd, Bestyrelsesmedlem i ALF skriver i Dansk Audiologopædi – fagblad for audiologopæder
Bogen er hierarkisk opbygget, så man starter med at tilegne sig viden om – eller trædesten, som forfatteren kalder det – barnets tidlige udvikling uden at blive sammenlignet med en forventet aldersgruppe. Bogen kan læses fra start til slut, hvis man ønsker at tilegne sig viden om NPU som tilgang og derefter som opslagsværk, hvis man skal arbejde med et bestemt barn eller børnegruppe. Forfatteren er fremragende til at guide læseren op og ned i barnets udviklingstrin, hvilket betyder, at du bliver taget respektfuldt i hånden i overgangen til praksis. Der er løbende eksempler på, hvordan praktiske tiltag kan gøres lettere eller sværere, anvendes i en dyade mellem barn og voksen, eller med en mindre børnegruppe, samt eksempler på tegn og læring.


Som audiologopæd, der har tendens til at fokusere på sproget og den verbale interaktion, er denne bog en aha-oplevelse i forhold til betydningen af de præsproglige færdigheder, opbygningen af disse, og hvordan jeg kan være med til at understøtte disse, uden at miste fokus på tilegnelsen af sproget på længere sigt. Til en grad, hvor jeg slet ikke blev irriteret på forfatteren, da hun for 3. gang skrev, at den voksne skulle forsøge at begrænse sproget, men faktisk gav hende ret. Nogle gange har vi så meget fokus på at lytte, at vi måske glemmer at se, og det kan denne bog rette op på.


Læs hele anmeldelsen s. 30 her


Jørgen Lyhne

"Jeg har med fornøjelse og interesse læst bogen Neuropsykologisk Udviklingsleg. Forfatteren skriver praksisnært og er en formidler, der udviser et stort overblik over det faglige felt. Jeg er overbevist om, at rigtig mange faggrupper får stor, stor glæde af bogen. (...)


Forfatteren er lykkes med at integrere sin musikpædagogiske baggrund med den neuropsykologiske tilgang til arbejdet med leg i dagtilbud. Jeg vil helt sikkert anbefale bogen til både studerende, undervisere på pædagoguddannelsen og pædagoger i dagtilbud."


- Jørgen Lyhne, lektor, VIA Efter- og videreuddannelsen

Specialpædagogisk månedsblad

"Har man lov til, at sige at det er en lækker bog? Det gælder naturligvis udseende, papir, illustration og naturligvis teksten der repræsenterer det faglige indhold. Der er kælet for bogen. Der er taget højde for, at nybegyndere kan være med. Bogen har gode forklaringer.


De der har med børn og børns leg af gøre, og det har vi vel alle, bør læse denne bog - og få forståelse og inspiration. En god bog også for teamet."


- Kai Pedersen, Specialpædagogisk månedsblad

Varenr.: 7234-080-7
ISBN: 9788772340807
Udgave måned/år: 04/20
Vælg type

Bøger om samme emne

Vi er sociale - er du?