Omdrejningspunktet for denne bog er mønsterbrydning, men som det vil fremgå, er mønsterbrydning et mangesidet og måske tvivlsomt begreb. I flere af bogens kapitler er selve mønsterbryderbegrebet til diskussion – for hvad karakteriserer "en mønsterbryder"? Er det at få en længere uddannelse end egne forældre nok til at kalde sig mønsterbryder? Giver begrebet overhovedet mening?
Bogen bevæger sig dybere og længere ned i mønsterbryderbegrebet, end det er set tidligere, og den tilbyder læseren en solid og kvalificeret viden om, hvordan vi forebygger negativ social arv. Der introduceres ligeledes til andre begreber, så som resiliens, tilknytningsmønstre, udviklingsstøttende kontakt, trivsel og mistrivsel, som kan være mere præcise og anvendelige begreber i forskning omkring negativ social arv og mønsterbrydning.
Bogen er skrevet til pædagoger, lærere, studerende, psykologer og andre, der har børns nutidige og fremtidige ve og vel som deres hjertesag.
Det er en glimrende bog, stramt redigeret med en perlerække af kapitler, der tilsammen kommer rigtig godt rundt om og ind i emnet mønsterbrydning. Vi har hørt og læst om begrebet i lang tid (…), men denne bog udfordrer og giver plads til en nærmere eftertanke af de forudsætninger og de konsekvenser, der er af en overfladisk brug af begrebet.
Glem alt hvad du har lært om social arv og mønsterbrud. Denne antologi bevæger sig dybere og længere ned i de begreber, som vi har læst en masse om på seminarierne. (…) Det er velformidlet faglig nytænkning, der handler om, hvordan vi bliver til de mennesker, vi er, og hvad der kan gøres for at fremme børn og unges vækst og trivsel.