Et godt forældresamarbejde handler i høj grad om, at pædagogen giver forældrene indsigt i forskellige dele af barnets hverdag i dagtilbuddet. Undersøgelser viser nemlig, at forældre gerne vil have indsigt i og viden om deres barns trivsel, leg og relationer, men de vil også gerne have viden om deres barns mere konkrete læring og udvikling.
Denne bog er bygget op af seks kapitler, der belyser forældresamarbejdet fra hver deres vinkel og med udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan. Særligt læreplanstemaerne "alsidig personlig udvikling" og "social udvikling" bliver behandlet, da disse to temaer handler om den grundlæggende udvikling af barnets identitet og individuelle og sociale liv.
Den uformelle og formelle forældresamtale og dagtilbuddets modtagelse af barnet er ligeledes centrale elementer i et forældresamarbejde, hvorfor også dette diskuteres i et kapitel for sig.
Hvert kapitel afsluttes med gode råd til, hvordan man styrker sit forældresamarbejde i praksis, og hvordan man netop kan formidle en del af dagtilbuddets hverdag til forældrene.
Bogen er skrevet af Dorthe Filtenborg, som er uddannet småbørnspædagog i 1993. Hun har været leder i både selvejende og kommunale institutioner, og i dag arbejder hun både som selvstændig underviser og udviklingskonsulent med egen virksomhed (Filtenborg Foredrag og Kurser) og er tilknyttet en landsdækkende paraplyorganisation som pædagogisk konsulent.
Skriv den første anmeldelse.