Der er gode grunde til at beskæftige sig med science, bæredygtighed og matematisk opmærksomhed i dagtilbud. Temaet har nok været underbelyst i en periode, men nu ser vi en stigende (politisk og pædagogisk) interesse for både science-begrebet, bæredygtighed og børnenes tidlige matematiske opmærksomhed i dagtilbud. I bogen belyses især science-begrebet i relation til det pædagogiske arbejde i dagtilbud. Hermed tegnes et billede af en science-pædagogik, hvormed vi forstår en reflekteret pædagogisk praksis, der bidrager til børns interesse og langsomt voksende forståelse for natur, teknik, sundhed, matematik, biologi, kemi og fysik (emergent science). Science i dagtilbud betyder en aktiv inddragelse af naturen med henblik på, at børn får kendskab til dyre- og planteliv, naturens kredsløb, naturfænomener og andre af naturens lovmæssigheder.
Stig Broström er pædagog, cand.pæd. og ph.d. i småbørnsdidaktik, professor emeritus ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet.
Thorleif Frøkjær er psykolog, lektor ved Københavns Professionshøjskole, Program for daginstitutions-, social- og specialpædagogik.
Det ved vi om - dagtilbud er en bogserie, som består af en række praksisnære og praksisrettede bøger, der bibringer viden om aktuelle udfordringer i den pædagogiske praksis i dagtilbud. Serien præsenterer aktuelle temaer med det formål at gøre forskningsbaseret viden om forbedringer af kvaliteten i det pædagogiske arbejde lettere tilgængelig for pædagoger og institutionernes ledelser. Seriens mål er at øge sandsynlighedenfor, at denne viden også anvendes i den pædagogiske hverdag.
Omtale af bogen
'Denne bog er et eksempel på, hvordan man dykker ned i et lærerplanstema med fokus på natur, udeliv og science og herfra bygger bro til science‐pædagogik. Det beskrives på spændende måde, hvor befriende det er at tage afsæt i børns undren, nysgerrighed og fordybelse og hvordan bevidst sprogbrug hos de voksne er med til at folde nye verdener ud for børnene. Så ud over at være emnerelateret, så understreges det i denne bog ‐ i lighed med de andre i serien ‐ hvordan kommunikation med børn bør foregå på en givende måde.' - Birgitte Franck, Hørekonsulent
Stig Broström er pædagog, cand.pæd. og ph.d. i småbørnsdidaktik, professor emeritus ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet.
Thorleif Frøkjær er psykolog, lektor ved Københavns Professionshøjskole, Program for daginstitutions-, social- og specialpædagogik.
Det ved vi om - dagtilbud er en bogserie, som består af en række praksisnære og praksisrettede bøger, der bibringer viden om aktuelle udfordringer i den pædagogiske praksis i dagtilbud. Serien præsenterer aktuelle temaer med det formål at gøre forskningsbaseret viden om forbedringer af kvaliteten i det pædagogiske arbejde lettere tilgængelig for pædagoger og institutionernes ledelser. Seriens mål er at øge sandsynlighedenfor, at denne viden også anvendes i den pædagogiske hverdag.
Omtale af bogen
'Denne bog er et eksempel på, hvordan man dykker ned i et lærerplanstema med fokus på natur, udeliv og science og herfra bygger bro til science‐pædagogik. Det beskrives på spændende måde, hvor befriende det er at tage afsæt i børns undren, nysgerrighed og fordybelse og hvordan bevidst sprogbrug hos de voksne er med til at folde nye verdener ud for børnene. Så ud over at være emnerelateret, så understreges det i denne bog ‐ i lighed med de andre i serien ‐ hvordan kommunikation med børn bør foregå på en givende måde.' - Birgitte Franck, Hørekonsulent
Ingen anmeldelser endnu.
Skriv den første anmeldelse.
Skriv den første anmeldelse.
Varenr.: 7864
ISBN: 9788771607437
Udgave måned/år: 10/18
Vælg type
Bøger om samme emne