Hjernen lærer hele tiden. Men særligt i vores barndom er hjernen formbar og plastisk, og netop det faktum stiller en række krav til de professionelle voksne i landets dagtilbud. Denne bog undersøger det, vi kan kalde de optimale samspil for barnets hjerneudvikling. Udgangspunktet er, at den udvikling, der finder sted i den tidlige barndom, er af afgørende betydning for vores samlede livsforløb. Ved at styrke kendskabet til børns hjerneudvikling vil den professionelle voksne være i stand til at yde en passende og tilgængelig omsorg – med blik for tilknytning, kontaktskabelse, voksen-barn-relationen, fælles opmærksomhed og samspil. Ikke mindst vil et kendskab til børns tidlige hjerneudvikling kunne bidrage til at skabe lige vilkår for udvikling på tværs af udsathed og baggrund.
Bogen er skrevet af Charlotte Ringsmose, autoriseret psykolog og professor ved Aalborg Universitets Institut for Kultur og Læring samt Jonas Dissing El Kabier, cand.pæd. i pædagogisk psykologi og med baggrund som familiekonsulent for flygtningefamilier.
Bogen er skrevet af Charlotte Ringsmose, autoriseret psykolog og professor ved Aalborg Universitets Institut for Kultur og Læring samt Jonas Dissing El Kabier, cand.pæd. i pædagogisk psykologi og med baggrund som familiekonsulent for flygtningefamilier.
Sådan skriver anmelderne:
Mette van Amerongen, Audiologopæd, Bestyrelsesmedlem i ALF skriver i Dansk Audiologopædi – fagblad for audiologopæder
Bogen har i hvert kapitel beskrivelser for praksis – både eksemplariske, men også situationer, der viser, hvad der sker, når der ikke tages hensyn til barnets udviklingsniveau og -behov. Desuden er der lister og kasser med anbefalinger til, hvordan det pædagogiske personale imødekommer disse behov med udgangspunkt i sig selv. Bogen kan med fordel læses, hvis man vil reflektere over eget samspil med de små hoveder – og dermed er bogen også relevant for logopæderne.
Varenr.: 7838
ISBN: 9788771606874
Udgave måned/år: 05/20
Vælg type
Bøger om samme emne