Forstå hjernens udvikling og den vigtige leg og dannelse for børn
Grundpræmissen for denne bog er, at uden viden om barnehjernens udvikling kan vi ikke for alvor tage udgangspunkt i et børneperspektiv.
Og uden en reel forståelse af hjernens udvikling er vi i fare for at forsøge at tvangsmodne børns hjerner, når vi anvender læringsformer, som deres hjerner slet ikke er indrettet til eller parate til.
I bogens tre første dele gennemgår forfatteren typiske udviklingstræk i børns hjerner, deres sanser, følelser og sprogudvikling i aldrene 0-2 år, 3-4 år og 5-6 år. I fjerde del sættes der fokus på legens betydning for hjernens udvikling, og femte del behandler børn og dannelse i betydningen: Hvordan lærer vi børn at tænke selv, at turde fejle og at blive både tolerante og robuste?
Vi har brug for børn med 'gå-på-mod', børn, som tør fejle, børn, som tror på sig selv og ikke mindst - glade børn. Bogen her handler om, hvordan de pædagogiske voksne kan være med til at skabe netop dét allerede i 0-6-årsalderen!
De fleste af bogens eksempler kan sagtens overføres til andre fagpersoners praksis, og derfor kan bogen anbefales til alle, der arbejder med børn. Bogen kan overordnet set bruges til at blive mere bevidst om, hvad det er for en pædagogik, man anvender hvornår, om det er hensigtsmæssigt eller skal ændres, og i høj grad som inspiration til et udviklende pædagogisk arbejde. (...) Bogen er værd at læse for øget basisviden om hjernens udvikling og en fin lille håndbog.