International forskning viser, at det er vigtigt at sætte ind med en tidlig indsats over for de børn, der ikke umiddelbart er matematisk opmærksomme. Dette materiale kan hjælpe med at afdække disse børn og deres specifikke matematikvanskeligheder.
M-OBS. Matematisk observation i børnehaveklasse og indskoling tilbyder en konkret og systematisk tilgang til arbejdet med at kortlægge og udvikle børns matematiske opmærksomhed.
Materialet tager udgangspunkt i følgende temaer:
- Arbejdshukommelse
- Førfaglige udtryk
- Tal i hverdagen
- Tal
- Geometri
Gennem lege og målrettede aktiviteter hjælper materialet til at få øje på de børn, der på et senere tidspunkt kunne komme i vanskeligheder i matematik. Dette vil typisk være omkring 15-20 procent af alle børn.
I et enkelt bind samles her teori, aktiviteter, observationsmateriale og kopiark, der tilsammen danner udgangspunktet for en kvalificeret matematisk observation af skolens yngste elever.
Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen"
Et spændende og indbydende materiale, som vi i børnehaveklassen bør prioritere på lige fod med den obligatoriske sprogscreening, fordi vi ved at kortlægge og udvikle børns matematiske opmærksomhed kan være med til at forebygge senere vanskeligheder med matematik.