Digitale redskaber til pc, SMART Board eller til print
Skabelonerne fra bogen Målorienteret teamsamarbejde i praksis findes på fanen "Supplerende materialer".
I en presset hverdag iværksættes mange handlinger, uden at der konsekvent aftales ansvar, succeskriterier og opfølgning på dem. Målorienteret teamsamarbejde i praksis tilbyder Lean-inspirerede redskaber til, hvordan mål kan synliggøres og gøres vedkommende for alle skolens medarbejdere, samt metoder til at sikre opfølgning på iværksatte handlinger og prioritering af nye tiltag – med respekt for ressourceforbruget i teamet og frembringelsen af kerneydelser.
I bogen refereres til fremtrædende uddannelsesforskere som John Hattie, Viviane Robinson og David Mitchell, der beskæftiger sig med de evidensbaserede tiltag, der virker bedst, når man skal udvikle læringsmæssige resultater i skolen, og begreberne læring og tankesæt, elevcentreret skoleledelse samt kollaborativ undervisning præsenteres.
Målorienteret teamsamarbejde i praksis henvender sig til alle skolens medarbejdere, herunder lærere, ledelse og pædagoger. Målet med bogen er, at man som team bliver i stand til at tage et kvalificeret valg omkring redskabernes anvendelse som overordnede rammer for alle skolens udviklingstiltag for på den måde at skabe en bedre skole for alle – både på et organisatorisk og på et pædagogisk plan.
Bogen er bygget op med et indledende kapitel, hvorefter metoderne og redskaberne beskrives enkeltvis i de fem kapitler Kaizentavlen og kaizenmødet, Årstavlen, Måltavlen, Kvalitets- og udviklingsarbejde i skolen samt Projektstyring af større projekter.
Bogen er skrevet af Jens Linder, som er chefkonsulent ved LedelsesAkademiet Lillebælt. Jens har en baggrund som navigatør i handelsflåden og Søværnet og er derudover også læreruddannet. Jens har blandt andet været ansat som konsulent og underviser på VUC og som kompetencechef i TV2 og har i en årrække arbejdet med udviklingen af målstyret teamsamarbejde i private virksomheder, statslige organisationer, erhvervsskoler og i folkeskolen.
Siden vi begyndte at benytte Lean som omdrejningspunkt for vores teamsamarbejde, er dialogen omkring frembringelse af kerneydelse blevet væsentligt forbedret i hele organisationen. Dette har medført en stor konsensus omkring beslutninger og markante, forbedrede resultater i forhold til faglighed. At sætte mål og retning for medarbejdernes indsats og samtidigt skabe en struktur for dialogen ved brug af teamtavler har medført tydelige og dokumenterbare resultater omkring læring.