Professionelle læringssamarbejder
Der finder mange former for samarbejde sted på ungdomsuddannelser, nogle er formaliserede, og nogle er uformelle. Denne antologi har disse forskellige former for samarbejde som sit genstandsfelt og samler dem under et fælles begreb: professionelle læringsfællesskaber (PLF).
Antologiens tekster henvender sig til ledere og lærere, fordi samarbejde foregår på tværs af opgavedeling inden for de enkelte uddannelser. For på tværs af funktioner er der netop en fælles interesse i og et behov for at løse nye opgaver, hvad enten der er tale om planlægningsmæssige opgaver eller opgaver på tværs af fag, omkring en klasse eller en faggruppe.
Antologiens tekster går på langs i forhold til ungdomsuddannelser, selvom de empiriske eksempler særlig er hentet fra gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser.
Antologien ”Professionelle læringssamarbejder” er sagt med et enkelt ord ”Brandgod”. De tretten kapitler er særdeles velskrevne og sprogligt tilgængelige for undervisere med forskellig uddannelsesbaggrund.
Her er masser af inspiration til pædagogisk udvikling og nytænkning. Derfor er bogen også en velkommen lækkerbisken for enhver engageret underviser. Uanset om han er under uddannelse, nyuddannet eller gammel rotte i faget.