Pædagogik i døgninstitutionen
Uanset diagnosticering, særlige behov eller boform er individet i et etisk perspektiv det samme. Pædagogikkens grundlæggende problemstillinger optræder med andre ord også i døgninstitutionen – forskellen findes i selve rammen og i det særlige fokus, en speciel livssituation afstedkommer.
Pædagogik i døgninstitutionen forsøger at give et overblik over et komplekst område ved at samle bidrag fra personer med både praktiske og teoretiske perspektiver og tilgange.
Bogen består af fire dele:
- Perspektiver
- Institutionstyper
- Pædagogik og metodik
- Pædagogik og organisation
Emner, der behandles, er blandt andet: behandlingspædagogik, miljøterapi, mentaliseringsbaseret pædagogik, selvpsykologi, positiv psykologi, undervisning i døgninstitution, tilsyn, magtanvendelse og kvalitetssikring samt praksis på socialpædagogiske opholdssteder, særligt specialiserede døgninstitutioner og sikrede institutioner.
Det er en velskrevet og veldokumenteret bog (…) Bogen synes således egnet til studiebrug for efter- og videreuddannelserne og for andre med interesse for døgninstitutionslivet.
En ny og spændende bog om pædagogiske døgninstitutioner har set dagens lys. Bogen sætter fokus på en række af de etiske, moralske og politiske overvejelser man må gøre sig, når anbringelse af børn og unge kommer på tale. Det handler jo dybest set om anvendelse af magt, - og dette perspektiv tager bogens forfattere op til kærlig og kritisk behandling. Det kan jeg lide! (…) Bogen kan anbefales til enhver professionel, der arbejder med udsatte børn og unge.