Skolen i udvikling
Vi har i dansk skoleudvikling set mange reformer og udviklingstiltag igennem de sidste 25 år – kulminerende med folkeskolereformen i 2013. Stort set lige siden har man debatteret effekterne af reformen: Hvad lykkedes, og i særdeleshed hvad lykkedes ikke, og hvilke mulige justeringer skal foretages som konsekvens heraf?
På baggrund af interviews med en række centrale aktører i de sidste 25 års danske skoleudvikling og international forskning giver denne bog et bud på, hvad vi skal gøre for at lykkes med skoleudvikling i Danmark – og hvad vi absolut ikke skal gøre.
”Jeg tror på, at vi sammen kan skabe skoleudvikling, der lykkes, og jeg tror på, at vi kan lære af vores erfaringer og identificere nye behov, så skolen bliver endnu bedre.” – Peter Ulholm, forfatter til Skolen i udvikling
Et enkelt, vigtigt emne, lettilgængeligt sprog, overskuelig præsentation af problemstillingen og særdeles velegnet til selv “at brygge videre på” med diskussion i et pædagogisk forum
”Hvilken præstation! På små 200 sider lykkes det Peter Ulholm at give et fyldestgørende og nuanceret oprids af de sidste 25 års danske skoleudvikling. Og denne beskrivelse ses gennem internationale og nationale briller. Endvidere kommer Ulholm elegant afsted med at give sit bud på en fremtidig og lykkelig udvikling af skolen i Danmark. Tilmed er bogen let tilgængelig, idet Ulholm skriver i et sprog, der både er beskrivende, forståeligt, tilgængeligt og flydende. … Den anbefales på det allerbedste!”
Det er en interessant udgivelse for alle med interesse i skoleudvikling. En bog, som viser veje frem og klæder læseren fagligt på til at kunne være med til at udvikle grundskolen.
Dette er en væsentlig og relevant for alle med interesse og engagement i grundskolen og skolepolitik. Bogen bør være en del af samlingen på både lærerbiblioteker, folkebiblioteker og læreruddannelsens biblioteker.