Tag skridtet videre i arbejdet med professionelle læringsfællesskaber og transformer undervisningen og læringen med højtpræsterende kollaborative teams.
Kernen i et professionelt læringsfællesskab er netværket af kollaborative teams - de grupper af lærere, der arbejder sammen om at forbedre elevernes læring. Kollaborative teams har potentialet til at kunne transformere vigtige aspekter af undervisning og læring. I denne bog beskrives det på håndgribelig og udførlig vis, hvordan man kan udvide ansvarsområderne for de kollaborative teams og gøre dem i stand til at transformere læreplanens omfang og indhold samt arten af klasserumsvurdering og dens måde at fungere på. På tilsvarende vis kan arbejdet i teamet transformere den måde, man planlægger og udfører undervisningen på, det system, lærerne udvikler sig inden for, og den måde, skolen ledes på.
Bogen opstiller og besvarer seks kritiske spørgsmål relateret til læreplan, vurdering, undervisning, lærerudvikling og ledelse, som ethvert succesrigt kollaborativt team bør forholde sig til. Spørgsmålene behandles i hvert sit kapitel, der beskriver de handlinger og strategier, skolefolk kan implementere med henblik på at transformere undervisningen. De seks spørgsmål er:
Alle bogens redskaber findes i digital form til download og direkte brug i egen praksis på www.dafolo.dk/undervisning. Her kan du også læse et uddrag af bogen.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Omtale af bogen
'En rigtig god brugsbog til ledere, teamkoordinatorer, lærere og alle andre, der ønsker at udvikle skolens praksis.'
Læs hele anmeldelsen fra Folkeskolen
'Bogen er i min optik et godt redskab til at tage hul på dialogen om udformningen af teamsamarbejdet og arbejdet med læring i organisationen. Det er her, jeg finder bogens kvalitet; at jeg kan tage delelementer og anvende i praksis og gå i dialog med medarbejderne i de respektive teams (…) Bogen har desuden et appendiks med en række svar på arbejdsspørgsmål, som rejses i alle kapitlerne, og ligeledes et appendiks med redskaber til kollaborative teams. Sidstnævnte er et imponerende bidrag til arbejdet med læringsfællesskaber, da det netop giver ledere og medarbejdere muligheden for at komme videre med de konkrete forandringer i praksis.' - Plenum
Kernen i et professionelt læringsfællesskab er netværket af kollaborative teams - de grupper af lærere, der arbejder sammen om at forbedre elevernes læring. Kollaborative teams har potentialet til at kunne transformere vigtige aspekter af undervisning og læring. I denne bog beskrives det på håndgribelig og udførlig vis, hvordan man kan udvide ansvarsområderne for de kollaborative teams og gøre dem i stand til at transformere læreplanens omfang og indhold samt arten af klasserumsvurdering og dens måde at fungere på. På tilsvarende vis kan arbejdet i teamet transformere den måde, man planlægger og udfører undervisningen på, det system, lærerne udvikler sig inden for, og den måde, skolen ledes på.
Bogen opstiller og besvarer seks kritiske spørgsmål relateret til læreplan, vurdering, undervisning, lærerudvikling og ledelse, som ethvert succesrigt kollaborativt team bør forholde sig til. Spørgsmålene behandles i hvert sit kapitel, der beskriver de handlinger og strategier, skolefolk kan implementere med henblik på at transformere undervisningen. De seks spørgsmål er:
- Hvad er det, vi ønsker, at vores elever skal vide?
- Hvordan kan vi vide, om vores elever lærer noget?
- Hvordan vil vi reagere, når vores elever ikke lærer noget?
- Hvordan vil vi sørge for, at de elever, der allerede er kompetente, lærer mere og bedre?
- Hvordan vil vi øge vores undervisningskompetence?
- Hvordan vil vi koordinere skolens samlede bestræbelser?
Alle bogens redskaber findes i digital form til download og direkte brug i egen praksis på www.dafolo.dk/undervisning. Her kan du også læse et uddrag af bogen.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Omtale af bogen
'En rigtig god brugsbog til ledere, teamkoordinatorer, lærere og alle andre, der ønsker at udvikle skolens praksis.'
Læs hele anmeldelsen fra Folkeskolen
'Bogen er i min optik et godt redskab til at tage hul på dialogen om udformningen af teamsamarbejdet og arbejdet med læring i organisationen. Det er her, jeg finder bogens kvalitet; at jeg kan tage delelementer og anvende i praksis og gå i dialog med medarbejderne i de respektive teams (…) Bogen har desuden et appendiks med en række svar på arbejdsspørgsmål, som rejses i alle kapitlerne, og ligeledes et appendiks med redskaber til kollaborative teams. Sidstnævnte er et imponerende bidrag til arbejdet med læringsfællesskaber, da det netop giver ledere og medarbejdere muligheden for at komme videre med de konkrete forandringer i praksis.' - Plenum
Ingen anmeldelser endnu.
Skriv den første anmeldelse.
Skriv den første anmeldelse.
Varenr.: 7681
ISBN: 9788771604740
Udgave måned/år: 10/16
Vælg type
Bøger om samme emne