Ledelse i Morgen, Nr. 8. Maj 2020. 23. årgang. Tema: Krise-
"Godmorgen chef, det er Kris. Jeg kan ikke komme på Teams!” Om digital distanceledelse
Af Mathilde Winsløw Albertsen og Caroline Howard Grøn
Denne artikel ser nærmere på, hvad vi ved om digital distanceledelse, og hvordan man
som leder kan arbejde effektivt med det. Det digitale kan både føre løsninger og problemer
med sig, og her kræver det en særskilt digital ledelsesmæssig kompetence at vurdere,
hvordan man bedst kommunikerer med sine medarbejdere, når man ikke ses. Artiklen giver
fem gode råd til dette.
Essentielle værktøjer til distanceledelse – i undtagelsestilstand såvel som i den
daglige ledelse Af Jane Søgård Hansen og Rikke Lindekilde:
Denne artikel tager udgangspunkt i praksiserfaringer med distanceledelse og giver et konkret
bud på, hvordan vi kan bruge erfaringen til at bedrive bedre distanceledelse. Artiklen præsenterer to konkrete værktøjer til den gode distanceledelse: Samarbejdskontrakten, der hjælper til
at skabe retning, koordinering og engagement på afstand, og Netværksunderstøttelse, der understøtter særlige behov som fx work-life-balance eller hjemmearbejde med børn.
Folkeskole i coronaens tid – om ledelse gennem krise Af Lise Ammitzbøll la Cour:
Denne artikel handler om de konsekvenser, det har, at man som folkeskoleleder skal være
nærværende på afstand, synlig bag skærmen og stadig formå at skabe relationer uden samvær.
Artiklen beskriver, hvordan skoleleder og ledelsesteam på Skolen på Grundtvigsvej er gået
til den nye virkelighed med fjernundervisning, nye kommunikationsveje og redefinerede
ledelsesroller.
Fire veje til bæredygtig ledelse i kriser – og under genåbning Af Stephen Holst, Louise Dinesen og
Ann-Christina Matzen:
Denne artikel giver gode råd til kriseledelse og til, hvordan man som leder forholder sig åbent,
samtidig med at man styrer mod noget. Artiklen præsenterer Krisekompasset som en model,
der skal hjælpe organisationen og ledelsen til at navigere i en krisesituation og i tiden efter den og sikre, at fokus holdes på både det menneskelige og på kerneopgaven.
Anmeldelse af Flere fantastiske forbindelser – relationer og konstruktioner i læringsmiljøer
Af Grethe Andersen
Skriv den første anmeldelse.