Data er allestedsnærværende i vores liv. Ved hjælp af de nyeste teknologier kan vi i dag hurtigt finde ud af, hvor mange skridt vi har gået på en dag, hvor mange kalorier vi har indtaget, og hvor mange penge vi har brugt på hvad. Denne viden kan ideelt set hjælpe os med at træffe bedre beslutninger, der kan forbedre vores livskvalitet. Ligeledes har brugen af data potentialet til at forandre den måde, vi underviser og lærer på, da vi har en mere omfattende tilgang til information om elevers læring og kan gribe ind, før elever kommer for langt bagud.
Men hvordan finder vi tid til at inkorporere brug af data i ledere og læreres allerede utroligt travle arbejdsdag? Hvor meget efteruddannelse og støtte er nødvendig for at kunne bruge data på en effektiv måde? Datainformeret ledelse vejleder i, hvordan man møder de udfordringer, der er forbundet med ansvaret som leder, og hvordan man opbygger præstationsbaserede skoler og forbedrer elevresultater. Ved at følge ideerne i denne bog får man som leder hjælp til at anvende de store mængder data til at skabe en datapositiv skolekultur. Ledere opfordres til at støtte en undersøgende tilgang, at opbygge tillid til databaserede initiativer, opstille mål for brugen af evidens og til at hjælpe underviserne med at udvikle de evner, de måtte have brug for, til arbejdet med data. Bogen er baseret på de to forfatteres mangeårige observationer af dataarbejdet i en række amerikanske skoler og omskriver denne erfaring til praktiske konklusioner, som er lette at gøre brug af i processen hen imod at anvende data på en effektiv og strategisk måde.
Bogen henvender sig til ledere på skoler og i forvaltninger, der er interesseret i at blive mere datainformerede, såvel som dem, der er godt på vej og allerede føler sig sikre i deres brug af data. Også lærere med interesse i dataarbejdet kan med fordel læse bogen.
Se indholdsfortegnelse og forord til bogen
Læs hele anmeldelsen fra Folkeskolen